چراغ استخری و فواره ای LED (پروژکتور ضد آب توکار و روکار)

چراغ استخری و فواره ای LED (پروژکتور ضد آب توکار و روکار)

چراغ استخری (پروژکتور استخری) نوعی از پروژکتورهای LED می باشد که درون قاب با درجه حفاظت IP68 طراحی شده اند. این پروژکتور مخصوص زیر آب طراحی شده است و مناسب جهت نورپردازی استخر در انواع استخرها، حوض ها، آب نماها و فواره ها می باشد. چراغ یا پروژکتور استخری در انواع روکار و توکار در توان های مختلف می باشد.

اطلاعات فنی در مورد چراغ استخر:

چراغ استخری حتما باید کاملا ضد آب لوده و دارای استاندارد IP68 باشد.

چراغ آبنما و چراغ استخری به علت خطر برق گرفتگی حتما باید دارای ولتاژ کاردکرد  ۱۲v  یا ۲۴v  باشد و به همین علت قبل از مسیر سیم کشی ، تغذیه یا ترانس نصب می گردد و ولتاژ را کم میکند.

هر چه فاصله ترانس از چراغ استخری بیشتر شود ،سیمی با قطر بیشتر باید انتخاب گردد.کابلهای مفتولی از کابلهای افشان در آب با کیفیت ترند.

قطر کابل برای چراغ استخری و آبنما به تعداد چراغهایی که به یک کابل متصل می شود و همچنین توان هر یک از  چراغهای استخر بستگی دارد.

برخی ویژگی های عمومی محصولات نور پردازی استخری ، زیر آبی، آبنما و… :

درجه حفاظت IP 68 برای کل محصولات

زاویه تابش لنز ۵ – ۱۵ – ۳۰ – ۴۵ -۶۰ – ۹۰ – ۱۲۰ درجه

قابلیت تولید نور در رنگ های مختلف RGB

پوشش رنگی آنودایز

ولتاژ کارکرد ۱۲ ولت

موارد استفاده : استخر ، سونا ، جکوزی ، آب نما و فضاهایی با رطوبت بالا

دارای یک سال ضمانت

در مدلهای توکار و روکار

در وات و اندازه و رنگهای مختلف

ساخت انواع چراغهای سفارشی بصورت چهار رشته جهت آبنماهای موزیکال . با قابلیت کنترل رنگها با دستگاه کنترولر در سایز و وات های مختلف .

طریقه نصب پروژکتورهایی که در زیر آب نصب می گردند:

ابتدا حفره ای جهت مخفی کردن سیمهای اضافی در پشت چراغ تعبیه کرده و با  رعایت مثبت و منفی چراغ استخری ، سیمها را به هم متصل کنید. بدون اینکه رخنه ای وجود داشته باشد دور کابل لایه ای  از چسب آکواریوم بریزید.

بعد از سفت شدن چسب چند لایه نوار چسب برق محکم به دور چسب بپیچید تا چسب فشرده شود. بعد چراغ را به صورت روکار یا توکار روی حفره نصب کنید. این کار را می توانید به وسیله چسب آکواریوم ، پیچ و رول پلاک و … انجام دهید.

در چراغ های دورفواره ای، چراغ را به گونه ای نصب کنید که آب روی چراغ جریان داشته باشد. در این حالت روی چراغ همواره بر  اثر جریان آب شسته می شود و تمیز یاقی می ماند.

نکته مهم: چراغ استخری باید همواره در آب غوطه ور باشد تا دمای آن بالا نرود.

در نورپردازی استخر چند چراغ مورد نیاز است؟

تعداد چراغ های لازم برای نورپردازی استخر طبیعتا به سایز استخر شما بستگی دارد. طبق یک قانون کلی، برای هر متر مربع 5.4 وات انرژی لازم است.

بنابراین، اگر شما یک استخر شنا 8.5 در 4.4 متر داشته باشید، به 200 وات روشنایی احتیاج دارید – به عبارت دیگر (8.4*4.4)*5.4 به لحاظ عملی، نیاز به چراغ های هالوژن 2 × 100 وات دارد. علاوه بر این، تعداد چراغ بسیار بستگی به شکل استخر و، همانطور که در بالا ذکر شد، رنگ داخلی سطح استخر بستگی دارد. برای استخرهای مستطیلی با نور داخلی، اغلب تنها یک چراغ LED تنها برای نورپردازی استخر کافی است. استخرهای غیر مستطیلی و یا استخر با رنگ داخلی تیره تر نیاز به کمک بیشتری دارند.

با این احتمال که، استخر کنونی شما به اندازه کافی چراغ برای نورپردازی استخر دارد، به هنگام ارتقاء چراغ ها کافی است به این نکته که هر لامپ ال ای دی 3 الی 5 برابر لامپ هالوژنی کاهش مصرف انرژی دارد توجه کنید.

 

اضافه کردن چراغ های بیشتر برای نورپردازی استخر

با این حال، ممکن است استخر شنا فعلی شما از لحاظ تعداد چراغ بر متر مربع کمتر از تعداد مورد نیاز نصب شده باشد. همچنین، استخر شما ممکن است منحنی هایی داشته باشد که چراغ های موجود نتوانند به آن نقاط نوردهی مناسبی داشته باشند. در هر یک از این دو رویداد، ممکن است لازم باشد اضافه کردن چراغ های بیشتری را به نورپردازی استخر خود در نظر بگیرید.

به طور سنتی، این امر سبب به خطر افتادن بودجه شما می شود. همچنین شامل نیاز به تخلیه استخر، حفاری از طریق دیوار استخر، و تماشای حفره برداری حیاط خود به منظور نصب کابل های جدید نیز می شود.

با این حال قبل از اینکه این مسیر را انتخاب کنید، ممکن است گزینه دیگر شما برای ارتقاء نورپردازی استخر، نصب چراغ LED Eyeball باشد. به جای حفاری از طریق دیوار استخر، این چراغ ها مستقیما به دریچه ورودی جت آب برگشتی نصب می شوند. اساسا، نحوه کار این چراغ ها به صورت جایگزینی دریچه جت آب برگشتی با جت آب مخلوط می باشد که شامل خطوطی از کابل های چراغ ال ای دی می باشد، پس به جای حفر گودال، کابل چراغ از لوله آب جت برگشتی به عنوان مسیر عبوری استفاده می کند.

چراغ Eyeball تنها بین 1 تا 3 وات در هر چراغ مصرف می کند، بنابراین منصفانه است که بگوییم آنها لزوما راه حل مناسب نورپردازی استخر نیستند. با این حال، برای روشن شدن گوشه ها و یا مکان هایی که در سایه هستند، این چراغ ها گزینه های بسیار مناسبی می باشند. همچنین این چراغ ها در رنگ ها متنوع عرضه می شوند.

در نهایت، اگر به دلایل فیزیکی یا بودجهی شما نتوانید نور زیر آب را اضافه کنید، همیشه گزینه ی نورهای خارجی مانند پروژکتور استخری برای نورپردازی استخر و محیط شما وجود دارد. به اینگونه که شاید نورپردازی استخر شما خیلی زیبا به نظر نرسد، ولی در مصرف هزینه شما بسیار کارآمد است.

جهت اطلاع از شیوه جانمایی چراغ استخری به نورپردازی استخر مراجعه فرمایید.

طول عمر چراغ و پروژکتور استخری LED چقدر هست؟

اصولا اگر چراغ و پروژکتور استخری طبق اصول استاندارد طراحی و ساخته شده باشد، طول عمری در حدود 50000 تا 100000 دارد. (تا 12 سال) بر طبق تجربه به طور میاگین میتوان روی نصف این مقدار حساب کرد.

استخر من به چه تعداد پروژکتور LED استخری نیاز دارد؟

تعداد چراغ استخری مورد نیاز به اندازه استخر شما بستگی دارد. ولی به طور کلی برای هر متر مربع 4 وات نور LED در نظر بگیرید.

آیا پروژکتور استخری 12 ولت ایمن است؟

پروژکتورهای 12 ولت کاملا ایمن می باشند و برق 12 ولت خطری برای انسان ندارد. با این حال فراموش نکنید که کابل کشی را طبق استاندارد NEC (National Electric Code) انجام دهید.

صنایع روشنایی صبا تولید کننده انواع پروژکتور و چراغ استخری و زیرآبی، جهت نورپردازی استخر، آبنما های کوچک و بزرگ خانگی، آبنماهای موزیکال شهری، جکوزی و… می باشد. این چراغ ها بنا به درخواست قابلیت ارائه به صورت نور ثابت یا فول کالر (RGB) را دارند. جهت اطلاع از قیمت فروش با این شرکت تماس بگیرید.

نورپردازی استخر و نور در آب

امروزه نورپردازی یکی از روش های اساسی در ایجاد جلوه های زیبا در مکان های مختلف می باشد. ایجاد انواع نورپردازی از نورپردازی نما گرفته تا نورپردازی در استخر و مکان های دیگر با تکلنولوژی های جدید میسر شده است . در اینجا به مختصر توضیحاتی در زمینه نور و تاثیر آن بر آب می پردازیم.

آب در مناظر و فضاهای شهری بسیار مورد استفاده طراحان قرار میگیرد. آب، چه در بستری به شکل طبیعی، چه در بسترهای انسان ساخت، چه راکد و چه جاری،عنصر پراهمیتی به لحاظ ارتقای کیفیت بصری و عاملی قوی در ساخت هویت و حال و هوایی هر فضایی به شمار میرود. در مناطق خشک جهان مانند ایران، معنای آب حتی فراتر از آن است که تنها ابزاری مناسب در جهت ساخت منظر باشد. نیاز وافر انسان به این عنصر ارزشمند، از آب عنصری مقدس ساخته است. به ھمین جهت دیده شدن آب در منظر و فضاها رویدادی ارزشمند خواهد بود.
طراح بایستی در برخورد با آب در فضا، معنایی را که آب با حضور خود به فضا میدهد، بیابد. به طور مثال آب های راکد، عموما در فضا وحدت به وجود میآورند. رودخانه ها و جویبارها، سیستمی خطی را میسازند و فضاهای مختلف را به صورت رشتهای تسلسلی به یکدیگر می پیوندند. در چنین منظری طراح نیز میتواند با کمک نور بر تکرار، حرکت و تسلسل فضایی تأکید کند و به این شکل در منظر شبانه، کیفیت فضایی روز را احیا کند. (ماتالاک، ۱۳۷۹، ۴۶۰)
نور در برخورد با آب سه نوع رفتار از خود نشان میدهد:
شکست:
نور در هنگام عبور از هوا به آب، یا از آب به هوا دچار شکست می شود.
بازتاب
هنگام برخورد نور به سطح آب، مقداری از آن دوباره به هوا باز می شود. زمانی که نور از سمت منبعی واقع در آب میتابد در برخورد با سطح آب ممکن است تحت پدیده بازتابش کلی ، دوباره به درون اب بازگردد.
پراکندگی (تجزیه )
آب، نور راه یافته به درون خود را پخش می کند. این پدیده برای روشن کردن کف یک استخر میتواند مطلوب باشد. با پخش شدن نور توسط آب با کاهش شدت نور مواجه میشویم از این رو اگر نور به منظور تأکید بر یک عنصر مانند مجسمه و گیاه و … مورد استفاده قرار گیرد پراکندگی نور مطلوب نیست. (Moyer 2005,341)
هنگام نمایش دادن آب به کمک نور، منبع نور نسبت به آب ممکن است در داخل یا خارج از آب قرار گیرد.
منبع نور داخل آب قرار گیرد:
با قرار دادن منبع نور در داخل آب معمولا فضاهای دراماتیکی خلق می شود. اما در عین حالی این شیوه ممکن است مشکلاتی نیز ایجاد کند. وقتی منبع نور داخل آب قرار میگیرد، تأثیر گرما و نور آن بر زندگی موجودات آبزی مطرح میشود. طراح باید راهی را برای فرار ماهیها از نورهای داخلی آب در نظر داشته باشد. طراح به این منظور میتواند. برخی نقاط را تاریک گذارد. این نقاط بهتر است نقاطی باشند که ماهی ها
بودن در آن را دوست دارند و یا جایی که میتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. از سوی دیگر اگر منابع نوری زیر آب، از نوع LED انتخاب شوند گرمای بسیار کمتری را تولید می کنند. در حجم زیاد آب و یا در مواردی که دستگاه کنترل دما وجود داشته باشد استفاده از منبع نور داخل آب هایی که موجودات آبزی در آن زندگی می کنند. به لحاظ حرارت مانعی ندارد. (Moyer.2005.345)
منبع نور در خارج آب قرار گیرد:
طراح میتواند تجهیزات را روی زمین، کنار فواره، روی درخت، روی سازه های نزدیک و یا روی سازه فواره مستقر کند. این حالت ممکن است در برخی موارد تاثیر دراماتیک کمتری نسبت به حالت اول داشته باشد، اما در عوض هزینه ها پایین می آید و نصب و نگهداری، دشواری حالت پیشین را ندارد. در این حالت هنوز هم نور ممکن است موجب آزار ماهی ها شود، اما عامل گرما حذف شده است. به منظور حذف تابش مستقیم نور به سمت آب جهت حفظ موجودات آبزی میتوان از پوشش های گیاهی داخلی یا لبه آب استفاده کرد. زمانی که منبع نور خارج از آب،ئدر ارتفاع بالاتر قرار می گیرد و جهت تابشی ان به سمت پایین است، زاویه تابش
نباید از ۳۵ درجه نسبت به خط عمود بیشتر شود، زیرا امکان بروز خیرگی وجود خواهد داشت. (348 ,2005 (Moyer, موقعیت تجهیزات باید طوری تعیین شود که در نتیجه بازتاب دیده نشوند. (14-2000,21 ,(IESNA

آب در مناظر ممکن است متلاطم و یا صاف باشد. که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد. طراح موظف است در هر مورد با مسائلی که ممکن است به واسطه ترکیب نور با آب به وجود آید آشنا باشد.
هنگام ترکیب نور با آب های متلاطم، حبابهای هوای موجود در آب موجبی بازتابش نور در جهات مختلف می گردند. در صورت تاباندن نور به آنها، آب می درخشد و رنگ نور تابیده شده به آن را می گیرد. این موضوع برای ایجاد حال و هوایی دلخواه به طراح کمک میکند اما در عین حال ممکن است دردسرساز نیز باشد. به عنوان مثال در صورتی که طراح قصد روشن نمودن کف حوضی در قسمت زیرین یک فواره را داشته باشد، پخش شدن نور تابیده شده، موجب تیرگی کف حوض در آن قسمت
(Моyer:2005 341)。 IESNA2000, 21-12).

Visited 16,680 times, 1 visit(s) today