انواع تکنیک نورپردازی نما

تکنیک های نورپردازی نما

انواع روش های نورپردازی

نورپردازی نمای ساختمان را می توان به دسته بندی های متفاوتی تقسیم کرد. در اینجا یک دسته بندی ساده بر اساس نور را تعریف می کنیم تا بتوان متناسب با پروژه ها انتخاب خوبی داشته باشیم. برای یک انتخاب خوب بعد از شناخت نما نیاز به دانستن کاربری هر سازه و هدف از نورپردازی داریم. به عنوان مثال برای ساختمان های مسکونی شاید یک نورپردازی مبتنی بر سادگی و آرامش بخش بودن با تنوع بسیار پایین طیف های نور و افکت های محدود بسیار مطلوب تر باشد در حالی که برای یک مرکز تجاری یا تفریحی و گردشگری افکت های نوری به همراه رقص نور که جلب توجه بیشتری می کند هدف اصلی از یک نورپردازی باشد.

نورپردازی به دو صورت ثابت و متغییر قابل اجراست، که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

نورپردازی ثابت (استاتیک):

این سبک نورپردازی بر اساس ثابت بودن طیف های نور و شدت آنهاست. به عبارتی دیگر نه تغییر طیف نور را داریم و نه تغییر در شدت نور یا خاموش و روشن شدن و افکت های مختلف.

نورپردازی ساختمان نمای رومی

این نوع نورپردازی را می توان به دو نوع اصلی دسته بندی کرد.

نورپردازی ثابت تک رنگ:
در این نوع نورپردازی نما یک رنگ متناسب با کاربری سازه و فضای محیطی آن انتخاب شده و تمام منابع نوری به کار رفته این طیف مورد نظر را به المان های هدف نورپردازی می تابانند.

نورپردازی ساختمان

در اینجا لازم به ذکر است که هر طیف نور را با یک عدد به عنوان شناسه آن طیف نشان می دهند. البته رنگ های اصلی را با طول موج و با واحد نانومتر مشخص میکنند و رنگ های مرکب که ترکیبی از رنگ های اصلی می باشد را اصطلاحا با دمای رنگ که واحد این شناسه کلوین می باشد تعیین می کنند.   برای رسیدن به زبان مشترک بین طراح و مشتری و تولیدکننده نیاز به شناخت نسبی طیف های نور موجود در بازار می باشد که در زیر به معرفی چند طیف نور متداول و کلوین آنان در قالب یک جدول می پردازیم.

جدول نورپردازی نما

علاوه بر رنگ های بالا که بسیار پرکاربرد هستند چیپ LED در رنگ های خاص تر مثل فیروزه ای، یاسی، بنفش و…. نیز موجود هست که متناسب با طرح نورپردازی از جانب طراحان شرکت نور صبا به مشتریان پیشنهاد می شود و یا بنا به سفارش و سلیقه مشتری محصولات نورپردازی با این طیف های نوری تولید می شود.

همچنین می توان با ترکیب چند LED با رنگ های متفاوت در یک چراغ به رنگ جدیدی دست یافت تا نظر مشتری یا کارفرما تامین شود.

نورپردازی ثابت چند رنگ:
در این نوع نورپردازی بنا به ویژگی های هندسی و ابعادی طرح معماری، خواص سطح ازجمله جنس و رنگ و … ، میزان اهمیت المان ها و بمنظور نشان دادن سایر تفاوت های ساختاری می توان از رنگ بندی های متفاوت در یک نورپردازی استفاده کرد تا ویژگی های معماری بیشتر نمود داشته باشند. در ساختمان های مسکونی ترکیب دو یا سه رنگ آفتابی مهتابی و پرتقالی بسیار متداول است که در زیر چند نمونه از این نماها را ملاحظه می فرمایید.

نورپردازی به کمک المان سازی
در این روش که مناسب برای نماهای فاقد المان های معماری می باشد به کمک منابع نوری دکوراتیو، المان های نوری در کنار هم تغریف می شود. معمولا در نماهایی که یک سطح وسیع صاف موجود است و فاقد المان هایی مثل ستون، سر ستون، کتیبه، قوس ها و خطوط شکسته افقی و عمودی و … باشد که امکان نورپردازی تاکیدی بر روی المان های موجود در نما فراهم نشود می توان به کمک منابع نوری المان ساز یا همان چراغ های دکوراتیو به طرح های نورپردازی جالب توجهی رسید. مزیت این گونه نورپردازی این است  که دیگر طراحی نورپردازی مقید به طرح معماری والمان های موجود در نما نیست و طراح نورپرداز می تواند آزادانه با توانایی خود در هنرهای تجسمی به طرح مورد نظر خود برسد. البته این روش یک ایراد کلی نیز دارد و آن این است که در این گونه نورپردازی ها معمولا به واسطه وجود منبع نور روی سطوح صاف، نمای روز این ساختمان ها تخریب می شود که البته با همرنگ سازی چراغ ها با رنگ نما می توان اثر این نقیصه را به حداقل رساند. علی ای حال با توجه به طرح های جذاب و فانتزی این گونه نورپردازی، خیلی از کارفرماهای پروژه ها و معماران برای رسیدن به زیبایی این گونه نورپردازی ها چشم بر معایب آن می پوشند و نمای ساختمان خود را با این روش نورپردازی می کنند.تکنیک های نورپردازی نما

نورپردازی متغیر و انواع آن :

در این روش از نورپردازی منابع نور قابلیت تغییر نور را دارند. این تغییر ممکن است بر اساس تغییر رنگ نور باشد یا تنها مربوط به شدت روشنایی باشد. معمولا مراکز تجاری و تفریحی و گردشگری و اماکن پر رفت و آمد که نیاز به جلب توجه بیشتر ناظران را دارد از نورپردازی های متغیر استفاده می کنند. در این روش با تغییر طیف و شدت نور می توان به نورپردازی دینامیکی رسید که زیبایی خاصی به فضا می بخشد. نورپردازی متغیر انواع مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره می شود. اما قبل از آن توصیه می شود مطلب مربوط به معرفی پیکسل نوری(Pixel) مراجعه شود تا به فهم کلی مطلب کمک کند.

RGB

شاید به نوعی بتوان گفت ساده ترین متد نورپردازی متغیر RGB می باشد که با تغییر هماهنگ نور در همه پیکسل های نوری به صورت یکنواخت یک طیف نور با یک افکت را روشن می کنند. بدلیل ماهیت ساختاری چراغ های RGB این گونه چراغ ها قابلیت دستورپذیری ندارند و صرفا توانایی تغییر رنگ با یک افکت ساده بین سه طیف نور اصلی Red, Green, Blue و یا سه رنگ انتخابی جایگزین را دارند.

نورپردازی بنا تاریخی نورپردازی یادواره شهدا pardis naja (2) نورپردازی RGB

 آدرس پذیر
در این نوع نورپردازی یک یا چند عدد چراغ یک پیکسل نوری را تشکیل می دهند و مستقل از مابقی چراغ ها و پیکسل ها دستور خاص خود را می پذیرند و طیف نور خاص خودرا اجرا می کنند. قابلیت تعریف طیف نور و افکت های نوری این روش را به عنوان کامل ترین روش نورپردازی برای هدایت و دستورپذیری ساخته است. ساخت تلویزیون های شهری و بیلبورد ها است الهام گرفته از همین روش است و به عبارت دیگر می توان با این روش در نورپردازی یک ساختمان به طراحی یک تلویزیون بزرگ با قابلیت پخش هر گونه تصویر دلخواه دست یافت و نوشته ها وتصاویر مورد نظر را روی یک فضای نورپردازی شده به نمایش در آورد. در این نوع نورپردازی به یک سیستم مرکزی جهت کنترل و فرمان دادن به پیکسل های نوری نیاز است که می توان به کمک رایانه و نرم افزار تعریف افکت ها یک سری مود نورپردازی را با توجه به هندسه نورپردازی تعریف کرده و به این کنترلر ها منتتقل کرد تا افکت های متنوعی در نما حاصل شود. معمولا از این سبک نورپردازی به دلیل متغیر بودن نور و تنوع افکت ها که موجب جلب توجه ناظران و عابران می شود برای مراکز تفریحی و مجتمع های اداری و تجاری استفاده می شود.

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان نورپردازی نما3 نورپردازی نما

در پایان توصیه می شود پیش از اجرای نمای سازه ها و ساختمان ها با کارشناسان نورپردازی و مهندسان معماری نور مشورت کرده تا برای بهینه ترین طرح مناسب راهنمایی کرده تا در صورت نیاز به زیرسازی و پیش بینی های دیگر پیش از اجرای نما به جمع بندی رسیده و موارد لازم لحاظ شود.

Visited 5,775 times, 1 visit(s) today
حتما بخوانید  نشت یابی رادیاتور با نور UV (ماورا بنفش); روش دقیق با دقت بسیار بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *