نورپردازی آکواریوم ماهی

نورپردازی آکواریوم ماهی از دو جهت مهم می باشد.

  1. نیاز آکواریوم به نور برای نمایش هرچه بهتر

  2. نیازهای زیستی ماهیها و موجودات آبزی به نور ،و شرایط و میزان آن

هنگام راه اندازی آکواریوم ،یکی از مهمترین اقلامی که به آن افزون می کنید نور است. نور جدا از زیباسازی آکواریوم وظیفه دیگری نیز بر عهده دارد، ماهیها و گیاهان آبزی به میزان اشکاری از نور برای دنباله حیات نیازمندند و هر نقصانی در نور میتواند بر شرایط رشد و آرامش آنها تاثیر منفی بگذارد.

 

چرا نورپردازی

نورپردازی یکی از راههایی است که یک آکواریوم دار برای ایجاد فضایی طبیعی برای موجودات خود در نظر می گیرد. ماهیها کم و بیش به روزی ۱۲ ساعت نور نیاز دارند. بدون وجود نور کافی و یا با وجود نور بیش از اندازه ، ماهیها روز و شب طبیعی را تجربه نمی کنند و دوره های رفتاری و زیستی آنها مثل تولید مثل یا عادات خوراکی دچار اشکال می گردد. نور ناکافی سطح فعالیت ماهیها و رنگ آنها را تغییر می دهد و در مجموع نورپردازی نامناسب، در ماهی تولید اضطراب می نماید و نهایتاً می تواند باعث مرگ شود.

نورپردازی آکواریوم ماهی گیاهی

طیف نور

طیف نوری که شما برمی گزینید بسیار مهم است، مقیاس کلوین (k) برای اندازه گیری طیف استفاده می شود. نورخورشید طبیعی تقریبا K 5500 است. بیشتر ماهیهای آب شیرین، گیاهان و برخی از ماهیهای آب شور که در قسمتهای کم گودی اقیانوسها زندگی می کنند، نوری بین ۵۵۰۰ تا ۶۵۰۰ کلوین را ترجیح می دهند.   نورپردازی آکواریوم ماهی
شقایقها و ماهیهای آبهای گود به طیفی در حدود ۱۰۰۰۰ کلوین نیاز دارند که این همان نور سفید با هاله ای از نور آبی است. شما همچنین می توانید لامپهای ۲۰۰۰۰ کلوین تهیه کنید که نور آبی شدیدی را تولید می کنند و بسیار مناسب برای مخازن با گودی زیاد یا ماهیهای آبهای بسیار گود هستند.

نورهای پرتو افکن (Actinic)

نور پرتویی منبع نوری با ارزشی برای ارگانیسمهای مرجانی و ماهیهای آبهای گود هستند. تندی این نورها کم است و با مقیاس کلوین اندازه گیری نمی شود. این نورها اشعه UV از اخره محدوده آبی در درازای ف رنگهای نور تولید می کنند. این نور به گودی آب بیشتر رخنه می کند و به خوبی توسط غیر ماهیها مانند مرجانها یا بی مهرگان در آکواریوم آب شور جذب می گردد. بسیاری از طراحان نور برای اکوسیستم آب شور نورهای پرتوافکن را در کنار نورهای معمولی استفاده می کنند تا از سود مندی این نورها در کنار درخشندگی نورهای معمولی بهره ببرند. طراحی سیستم های روشنایی گیاهی  نورپردازی آکواریوم ماهی

نورهای LED ماه نما

نورهای LED ماه نما نورهای با تندی پایین هستند که درحقیقت برای شبیه سازی نور ماه طراحی شده اند. تکثیرکنندگانی که می خواهند دوره کامل شب و روز را برای افزایش تخم ریزی بوجود آورند از این لامپها استفاده می کنند. این نورها درخشندگی بالایی ندارند اما فضایی طبیعی تر برای ماهیها بوجود می آورند. این نورها در رنگهای آبی و سفید موجود می باشند که سفید آن القا کننده نور ماه در یک شب کاملا مهتابی می باشد.

انواع لامپ

وقتی محدوده کلوین نوری که شما گزینش می کنید درخور باشد، شکل لامپ آن با توجه به گزینش های موجود زیاد اهمیت ندارد. لامپهای رشته ای پیچ دار که همانند لامپهای منازل هستند، ارزانترین لامپها می باشند اما تنها طیفی در حدود K2700 را ایجاد می کند که محدوده مناسبی برای آکواریوم نیست. از آنجائیکه این نورها تندی کمی دارند رشد جلبکها را تتندمی کنند. نورهای فلورسنت نیز یک گزینه همگانی و ارزان دیگر است که البته در محدوده های کلوین مناسب موجود است. بسیاری از آکواریومهای شقایق و مرجان در حال حاضر با لامپهای فلورسنت که از نقطه نظر مصرف انرژی نیز مقرون به صرفه تر می باشند نورپردازی می گردند. امروزه LED ها نیز به طور گسترده جهت نورپردازی آکواریوم ها مورد استفاده قرار می گیرند. به طور خلاصه باید بیان داشت که شما برای داشتن یک آکواریوم زیبا نیازمند یک نورپردازی خوب با صلاحدید خودتان و رعایت استانداردهای زیستی ماهیها هستید و به هیچ روی استفاده از نور یکراست خورشید برای آکواریوم پیشنهاد نمی گردد، استفاده از نور آکواریوم برای کاربردهایی مانند چراغ خواب یا به عنوان منبع نور محیط پیرامون و یا نصب آکواریوم در فضاهایی که نورپردازی محیط شدید است نیز برخی از اشتباهاتی است که میتواند اختلال در دید آکواریوم یا سیکل زیستی موجودات را به همراه داشته باشد.

آکواریوم را در فضایی طراحی و نصب کنید که نورپردازی آن بر نور محیط غالب باشد، در اینصورت افزون بر حفظ تن درستی اکوسیستم ، جلوه بهتری نیز خواهید داشت.

نورپردازی آکواریوم ماهی
نورپردازی آکواریوم ماهی

آکواریوم می تواند درخششی خیره کننده یا نمایشی متین و آرام را به دکور هر خانه یا فضای کار بیافزاید ولی همواره نورپردازی آکواریوم ماهی از با ارزش ترین بخش های یک آکواریوم میباشد.

این شرکت آمادگی تولید انواع لامپ و پروژکتور LED در رنگ و کلوین های گوناگون زیر قیمت بازار جهت نصب در انواع آکواریوم ها را دارد.

Visited 2,909 times, 1 visit(s) today