اصول نورپردازی آبنما

نورپردازی آبنما

نورپردازی آبنما جلوه زیبایی به آبنما میبخشد و گویی هویتی تازه به آن میدهد. هیچ چيز به اندازه صدای آب دلنشین نیست خواه صدای آرام قطره قطره ها خواه صدای شدید غلغل صدای اب ذهن را پاک می کند و به روح آرامش می دهد بنابراین یک جلوه آبی، پدیده بسیار مناسبی برای افزودن به هر محیط بیرونی است خواه حیاطی به بزرگی حیاط پک عمارت مجلل داشته باشید،خواه یک حیاط یا بالکن کوچک همواره می توانید از لذت آب بهره مند شوید استفاده از ويژگي آب بخصوص در محیط های شهری مفید است چرا که می تواند مرهمی باشد بر صدای گوشخراش بوق اتومبیل ها یا پارس کردن سگ ها و غیره.



نگاهی کلی به نورپردازی آبنما

با گسترش نورپردازی نما اهمیت نورپردازی استخرها چشمه ها آب نماها, باغچه های آبی و حوضچه ها بیشتر نمایان شده است. با توجه به اینکه آب نماها بصورتهای مختلفی ساخته می شوند، در نورپردازی آب نما میتوان از انواع پروژکتور و چراغ استخری استفاده کرد. در نورپردازی همه انواع آبنماها یابد نکاتی را مد نظر قرار داد. در مرحله اول حتما باید مشخص شود کدام بخش از آبنما نیاز به نور پردازی دارد آب یا ساختار آبنما، فواره های استخرها و آبگیرها درخشش منبع نوری که آنها را روشن می کند به خود می گیرند. اگر رنگ در نورپردازی مد نظر باشد باید توجه داشت سایر نور پردازی ها قدرت بالاتری نداشته باشند تا تأثيرات رنگی را از بین ببرند. با تغییر رنگ، جهت و شدت تابش روی آب می توان افکت های مختلفی ایجاد کرد فواره های عمومی معمولا در مناسبت های مختلف به رنگ های آبی، سبز، قرمز و نارنجی در می آیند. اما برای مصارف شخصی و خانگی استفاده از رنگ های طبیعی، مناسب تر است.

نورپردازی در آب

هماند بیشتر موارد نورپردازی خارجی، در نورپردازی آبنماها نیز معمولا پروژکتورهای LED استفاده می شود. نورهای کهربایی (امبر). آب را به رنگ زرد درمی آورند. افزودن یک فیلتر تصحیح کننده به رنگ آبی روشن، آب را به رنگ آبی – سفيد دلنشين و زیبایی در می آورد. استفاده از لنزی به رنگ آبی تیره تر می تواند حالت یک برکه نیلگون زیبا را بوجود آورد نور پرداری ابشارهای مصنوعی نیز مانند آب نماها با آبشار های طبیعی است.

محل قرار گیری منبع نور یک عامل تعیین کننده در نورپرداری جلوه های آبی است. نخستین اصل این است که همیشه منبع نور را از نظر پنهان کنیم. (مثلا بهترین محل برای قرار دادن منبع نور برای استخر در سمت کنار ساختمان است. به این صورت که نور از سمت ساختمان به بیرون تابیده شود. به این صورت وقتی از داخل ساختمان به استخر نگریسته می شود به جای نور خیره کننده و آزار دهنده تنها جلوه زیبای آب به چشم می آید.)

یک روش برای پنهان کردن منبع نو افزودن فواره است. فواره ها را بالای منبع نور قرار دهید بطوری که فوران آب، منبع نور را بپوشاند به این ترتیب تنها چیزی که به چشم می آید جریان درخشش و زیبای قطرات آب است. اگر بخواهید نور رنگی استفاده کنید بهترین جای مناسب ته فواره است لامپ های زیر اب نیز برای استخر های بزرگ توصیه می شوند.

روند کلی در جهان روی آوردن به استخر هایی با کف تیره رنگ است. کفه تیره رنگ باعث جلب نور و نیز گرم شدن آب می شود. با وجود اینکه این مراحل از نظر زیست محیطی مناسب است اما متأسفانه شب ها سطح آب را بصورت یک آئینه سیاه و تاریک در می آورد. برای این نوع استخرها بهترین راه حل، نور پردازی درخت ها و گیاهان اطراف است. به گونه ای که انعکاس نور آنها در آب دیده شود، انعکانی که می تواند بسیار زیبا و دیدنی باشد.

ابگیرها و برکه ها و سایر جلوه های آبي ساکن را باید به گونه ای متفاوت از استخرها و فواره ها نورپردازی کرد. این آبهای ساکن معمولا با کلر ضد عفوني نمی شوند. بنابراین رویش خزه ها مطلبی است که باید مورد توجه قرار گیرد. نورافشانی به داخل این آنها باعث روشن شدن خزه ها و تار و گدر شدن آب مي شود. بنابراین نورپردازی گیاهان حاشیه آبگیر و انعکاس نور در آب رویکردی بهتر در این گونه موارد است. سیستم روشنایی در آب و آب نماها کاملا بایستی از اصول حفاظتی برخوردار باشند زیرا که می تواند حوادث ناگواری بیافرینند. در زمان مکانیابی تجهیزات فاکتورهای متعددی باید مورد ملاحظه قرار بگیرند. از جمله زوایای بحرانی، زوایای دید و اینکه تجهیزات حتما باید در زیر آب باشند با در بالای آن. در زمان قرار دادن تجهيزات مطمئن شوید منابع نوری طوری پرتو افکنی شوند که در نتیجه زوایای انعکاسی و انکسار، منبع مستقيما دیده نشود.

تجهیزات نورپردازی آبنما باید مانع دخول آب باشند به همین دلیل تمام تجهیزات قابل غوطه ور شدن در آب حدود ۲ تا ۵ برابر گرانتر از تجهیزات بیرونی برای مکان های مرطوب هستند. تجهیزاتی که زیر آب قرار نمی گیرند می توانند در درختان یا سازه های مجاوره روی زمین یا روی سازه آبنما نصب شوند. در ضمن علاوه بر نصب تجهیزات به نگهداری و دسترسی آن نیز باید توجه کرد.

Visited 3,912 times, 1 visit(s) today