روش‌های نورپردازی نمای ساختمان

امروزه نورپردازی نمای ساختمان‌ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا تا هر اندازه ساختمان زیبا و جذاب طراحی شده باشد، ولی نورپردازی نمای ساختمان به خوبی صورت نپذیرد. جلوه گری بنای اولیه از بین خواهد رفت و در تاریکی شب هیچ اثری از شکوه و زیبایی ساختمان وجود نخواهد داشت.
بنابراین با کمک وسایل روشنایی مانند پروژکتور LED، وال واشر LED و چراغ دفنی می‌توان جلوه ویژه‌ای به نمای ساختمان در هنگام شب بخشید. به گونه‌ای گه با نورپردازی نمای ساختمان، زیبایی بنا دو چندان شود و چشم بیننده را محصور طراحی و معماری زیبای ساختمان کند. در ادامه برخی از روش‌های نورپردازی و کاربرد وسایل نورپردازی پر طرفدار بیان شده است.

نورپردازی نمای ساختمان ویلایی

استفاده از پروژکتور LED برای نورپردازی نما

پروژکتور LED با وجود سوپر LED های روشن به کاررفته در طراحی آن از روشنایی بسیار خوبی برخوردار است. مصرف برق این نمونه از پرژکتورها، بسیار کمتر از سایر پروژکتورها می‌باشد. پروژکتورهایLED برای مصارف گوناگونی مانند روشنایی در جاده‌ها، روشنایی امنیتی، بیلبوردهای تبلیغاتی، روشنایی داخلی و خارجی مانند روشنایی استخر به کار گرفته می‌شوند. طراحی پروژکتورهای LED به صورت ضد آب است. تا در برابر باد و باران از مقاومت خوبی برخوردار باشد. این پرژکتورها نسبت به پروژکتورهای معمولی نور بسیار بیشتری تولید می‌کنند و استفاده از آن‌ها در مکان‌هایی که نیاز به نور پردازی زیادی دارد بسیار مقرون به صرفه است. پروژکتورهای LED دارای بدنه آلومینیومی هستند و از یک پایه دیوارکوب جهت نصب راحت بر روی دیوار، نرده، سقف و … برخوردار هستند. پایه این پروژکتورها چرخان است، از این رو به راحتی می‌توان زاویه نور را در محل مورد نظر تنظیم کرد.

نورپردازی نما زیبا

نورپردازی نما با وال واشر LED

وال واشر LED یا LED Wall Washer برای نورپردازی‌های خطی در سطح بنای ساختمان مناسب است. وال واشر LED قابلیت تنظیم زاویه لنزها را برای نورپردازی‌های یکسان و یکنواخت بر روی نما دارد. طراحی وال واشر LED به گونه صورت پذیرفته است که می‌تواند طیف‌های مختلف رنگی را تولید کند. از این رو از وال واشر برای زیباتر نمایش دادن نمای ساختمان مجتمع‌های تجاری در هنگام شب استفاده می‌شود. طیف‌های رنگی اصلی که توسط وال واشر پوشش داده می‌شوند از رنگ‌های قرمز، سبز، آبی، نارنجی، آفتابی، سفید مهتابی و کلیه رنگ‌های ترکیبی بنفش، فیروزه‌ای، نارنجی تشکیل شده است؛ که می‌توان به تناسب از این رنگ‌ها برای نورپردازی نمای ساختمان‌های مختلف استفاده کرد.

نورپردازی نما با وال واشر

نورپردازی بنا با استفاده از چراغ دفنی LED

چراغ دفنی LED یک محصول ویژه و پرکاربرد برای نورد پردازی فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان‌ها است. زاویه تابش نور و طیف‌های مختلف چراغ دفنی LED سبب محبوبیت این محصول برای نورپردازی نمای ساختمان شده است. به گونه‌ای که با کمک چراغ دفنی LED تمام زوایای طراحی شده در نمای ساختمان در هاله‌ای از نور و روشنایی به نمایش گذاشته می‌شوند. تا جلوه گری معماری به کاررفته در نمای ساختمان چندین برابر شود. چراغ دفنی LED از مقاومت خوبی در برابر نفوذ آب برخوردار است و مصرف بسیار کمی دارد. بنابراین می‌توان این محصول را برای نورپردازی ساختمان‌های تجاری بزرگ نیز استفاده کرد.
به کار گیری محصولات ذکر شده نسبت به لامپ‌های LED رشته‌ای ساده‌تر است؛ زیرا در این محصولات به جای یک لامپ از چندین LED کم مصرف و نورانی استفاده شده است. تا نورپردازی نمای ساختمان به بهترین نحو ممکن صورت بپذیرد.

Visited 2,893 times, 1 visit(s) today