چگونه نورپردازی نما می تواند روحی تازه به جان ساختمان ببخشد؟

4 مثال کاربردی استفاده از نورهای LED برای نورپردازی

معماری نمای ساختمان اولین چیزی است که توجه مردم را به آن جلب می کند، پس بنا بر این دلیل طراحی و معماری درست و زیبا در نما می تواند در جذب مردم تاثیرگذار باشد. این مثال همانند سلیقه بیشتر انسان ها برای خرید کتاب است که معمولا بر اساس جلد آن کتاب را مورد بررسی قرار می دهند.

معماران خبره و متخصص همیشه وقت کافی را صرف طراحی فضا های بیرونی و نماهای جذاب و خاطره انگیز کرده تا بیانگر روح وجودی ساختمان خود و نشان دهنده عملکرد آن باشند. آن ها با ترکیب متریال های مختلف، ترکیب و ساخت رنگ های جدید، نورپردازی نما و بازی با سایه های آن، به کار بردن حجم های مختلف و تو رفتگی های نمای ساختمان و سایر گزینه های در دسترس به طراحی فضای بیرونی ساختمان ها می پردازند.

ترند جدید که در دنیای نورپردازی نما به صورت گسترده قابل مشاهده است، به کار بردن عناصر نور دهنده در نما می باشد که معروف ترین آن در این زمینه نورپردازی نما با پروژکتور LED می باشد.

نورپردازی نما LED چیست؟

LED ها یا دیود های نشر دهنده نور، گونه ای از مواد نیمه هادی کوچک بوده که هنگام عبور جریان برق از داخل آن ها قادر به تولبد نور با رنگ های متفاوت می باشند. این دیود ها از دو لایه نازک مواد نیمه رسانا مانند آرسنید گالیم یا فسفید گالیم ساخته شده، الکترون های جریان با جهش از یک لایه به لایه دیگر طول موجی را منتشر کرده که در دامنه نور های مرئی قرار می گیرد.

چرا نورپردازی با پروژکتور و یا وال واشر LED انقدر رایج و پرطرفدار است؟

  • LED ها بر خلاف سایر لامپ ها مانند انواع مهتابی و فلوروسنت گرمای چندانی تولید نمی کنند.

  • این چراغ ها فیلامنتی در داخل خود نداشته که با مرور زمان فرسوده شود و بسوزد، این ها دارای طول عمری معادل 50,000 ساعت می باشند در حالی که انواع دیگر تنها به چند صد ساعت محدود اند.

  • نورهای LED در مقایسه با انواع دیگر بسیار بهینه بوده به صورتی که 95 درصد برق ورودی را به نور تبدیل کرده در حالی که در سایرین این مقدار نهایتا به 5 درصد برسد.

  • علاوه بر این موارد، این ها نور را در یکک جهت خاص منتشر کرده در حالی که انواع دیگر مانند مهتابی ها و انواع رشته ای نور را در همه جهات می تابانند. در نتیجه مقدار بسیار کمی از نور به هدر می رود.

  • LED ها به دلیل داشتن اندازه کوچک قابلیت کاربرد وسیع در همه محل ها و دستگاه ها را دارا می باشد.

  • در کوتاه مدت ممکن است که هزینه آن ها به دلیل استفاده از مواد نیمه هادی گران به نظر برسد ولی در درازمدت با صرف جویی در انرژی مصرفی و کارایی و عمر مصرفی بالا این هزینه ها به طور کامل جبران خواهد شد.

  • به دلیل طول عمر بالای این دیود ها در مصرف انرژی تا 80 درصد صرفه جویی خواهد شد.

  • تغییر رنگ در LED ها قابلیت کاربرد آن ها را در انواع محیط های شهری، نورپردازی نما ساختمان و فضاهای داخلی دارا بوده و همچنین قطعه مهمی در ساخت وسایل الکترونیک مانند نماشگر تلویزیون، لپتاپ و انواع موبایل می باشد.

معرفی 4 مثال کاربردی LED در معماری نوین سازه ها

در این متن به معرفی 4 ساختمان می پردازیم که معماران خبره آن ها با تردستی با نور های رنگی ساخته های زیبایی را به نمایش گذاشته اند. این معماران با بهره بردن درست و اصولی از LED توانسته اند چشم هر رهگذری را به نورپردازی نما ساختمان معطوف کنند.

  1. ساختمان Chungha در سئول – شرکت MVRDV

این شرکت مطرح هلندی بازسازی ساختمان 27 ساله در سئول را 4 سال قبل به اتمام رساند. مهندسان و معماران این شرکت با اضافه کردن یک لایه به نمای ساختمان چشم انداز متحرک و پویایی را برای نورپردازی نما این اثر قدیمی پدید آوردند. قاب های LED پوشانده شده توسط شیشه در شب نمای بسیار شگفت انگیزی به این ساختمان می دهد.

نورپردازی نما LED

نورپردازی نما LED چین

  1. مرکز ملی آبزیان در پکن- شرکت PTW Architects

این بنا که به عنوان مکعب آبی نیز از آن یاد می شود مهم ترین جاذبه گردشگری پکن در زمان برگزاری مسابقات المپیک 2008 بود. این بنا به خاطر ظاهر لونه زنبوری شکل خود که ساخته شده از یک اسکلت فولادی و سقف پلیمری است قابل ستایش می باشد. این بنا زمانی به نام خود اعتبار بخشید که نورپردازی نما توسط LED های آبی رنگ صورت پذیرفت.

نورپردازی نما LED

  1. Greenpix Media Wall در پکن- شرکت Simone Giostra & Partners

در نزدیکی مکعب آبی مجتمع تفریحی سرگرمی Xicui قرار گرفته که توسط یک صفحه نمایش بسیار بزرگ LED پوشانده شده که از آن به دیوار رسانه یاد می شود. این دیوار به مناسبت برگزاری المپیک 2008 در این مکان نصب شد تا نمایش هنرمندان مختلف سراسر جهان در پکن پخش داده شود. سلول های خورشیدی نصب شده بر روی دیوار قادر به تامین انرژی و اداره این صفحه نمایش بزرگ می باشند.

نورپردازی نما rgb

  1. خانه Mood Ring در فایتویل – شرکت SILO AR + D

این خانه در ایالت کارولینای شمالی و با توجه به محدودیت های موجود در هزینه های طراحی و محل ساختمان طراحی شده است. معماران این ساختمان با بهره بردن از مصالح نوینی چون پنل های فیبر سیمان و پلی کربنات، سعی در کاهش هزینه های جاری در طراحی داشته اند. از طرف دیگر طراحان سعی کرده اند تا با روش های مخصوص به خود ظاهر و نورپردازی نما خانه را جذاب تر سازند. آن های با جا گذاری و نصب چراغ های LED در زیر سقف قسمت های مختلف خانه در شب جلوه ای استثنایی به فضای بیرونی می بخشند. این رنگ ها طیف وسیعی را شامل می شود که ساکنان خانه می توانند از طریق گوشی های هوشمند نورپردازی نما خود را به دلخواه تغییر دهند.

How Lighting Can Give Your Building a New Soul? 4 LED Lighting Applications  LED Lighting Applications

نورپردازی نما

نورپردازی نما

طراحی و اجرای نورپردازی نما – مشاوره رایگان

Visited 861 times, 1 visit(s) today

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *