آموزش نورپردازی نما
انواع نما و نورپردازی
الف) نمای ساختمان
اولین قدم جهت نورپردازی نمای ساختمان شناخت و درک صحیح از نمای یک ساختمان است. ساختمان ها بر اساس کاربری، مساحت و ابعاد آنها، طرح معماری ، شرایط اقلیمی و ضوابط شهرسازی حاکم بر آنها و موارد دیگر ظاهر متفاوتی با یکدیگر دارند. برای مثال نورپردازی نمای رومی با نورپردازی نمای کلاسیک متفاوت است یا نمای یک ساختمان مسکونی چند طبقه در یک محله مسکونی می تواند با یک ساختمان بلند مرتبه اداری وتجاری تفاوت زیادی داشته باشد و یا یک برج مسکونی بلند مرتبه با یک المان و نماد شهری مثل برج آزادی تهران یا برج میلاد در ظاهر و ساختار تفاوت های بسیاری دارد. فارغ از مباحث مطروحه در مقوله اصول و سبک های معماری به یک معرفی مختصر از چند نوع سبک متداول می پردازیم تا به درک بهتری از انواع نما برسیم.
نورپردازی نماهای کلاسیک ومشابه آن
برای سادگی بیشتر انواع سبک های معماری باستان را زیر مجموعه ای از معماری کلاسیک در نظر میگیریم چرا که از منظر نورپردازی نما می توان قواعد کلی برای نورپردازی نما ی ساختمان این گونه سبک های معماری تجویز کرد. البته در واقه هم همه این سبک ها برگرفته از معماری کلاسیک هستند و به نوعی می توان معماری کلاسیک را مادر انواع سبک های معماری نامید. اما شاخص های این سبک معماری را می توان به بناهای عظیم با نگاره های معماری و المان های پرتکرار مانند ستون های بلند و ستون های تزیینی بر روی نما و قوس ها و کمان ها و حتی بناهای تمام گرد و منحنی تعریف نمود. همچنین از سبک های زیر مجموعه سبک کلاسیک در این دسته بندی می توان به معماری روم شرقی با گنبد های فراوان (مانند مساجد کبود و ایاصوفیه در ترکیه وکلیسای سن مارکو ونیز) ، معماری رمانسک با ستون های عظیم و بزرگ ( مانند برج پیزا ایتالیا) معماری گوتیک با ستون های باریک و تیز و طاق های نوک تیز( مانند کلیسای نتردام فرانسه و کلیسای میلان ایتالیا)، معماری رنسانس که نمونه اصلاح شده و جذابتر معماری کلاسیک یونان با ستون ها و گنبدها و سنگ فرش ها (کلیسا سانتا ماریا دلفوره ) سبک معماری باروک با رنگ آمیزی ها و نقاشی های فراوان (کلیسای سنت پیترو رم) و گونه های دیگر معماری نام برد که بدلیل تکرار المان های شاخص هر سبک معماری اعم از ستون ها و گنبدها و مناره ها و نگاره ها و … به قواعد کلی برای نورپردازی این گونه های معماری می پردازیم. برای نورپردازی نما ی این گونه بناها باید توجه داشت که همین المان ها بوسیله نور برجسته شوند و خود را در قالب نمای موجود نشان دهند و به جلوه آن نما بیافزایند. به همین منظور می توان از تکنیک های مختلفی استفاده کرد. روش اول داشتن شدت نور بیشتر نسبت به بک گراند خود المان می باشد که می توان با تنظیم منبع نور قوی تر روی المان به این مهم رسید. روش دوم تمایز طیف نور روی المان و زمینه آن می باشد و روش سوم خاموش نگه داشتن المان در دل یک پس زمینه روشنتر می باشد. این نکته حائز اهمیت می باشد که این سبک های معماری بسیار متداول است و امروزه خیلی از بناهای مسکونی تجاری و اداری و غیره از همین سبک ها استفاده می کنند و اتفاقا در سطح کشور هم بسیار رایج می باشد. لذا نورپردازی نما ی این ساختمان ها به صورت اصولی و حرفه ای جلوه با شکوهتری به شهرها و مناطق مسکونی و پر رفت و آمد در شب های زیبا و دلنشین می دهد.
نماهای مدرن که معمولا با تنوع در نوع مصالح و با رنگ بندی های متفاوت به ایجاد تمایز بین بخش های مختلف یک نما می پردازد. از اقسام این نما ها می توان به نماهای ترکیبی از سنگ و شیشه و چوب و آجر و … اشاره نمود. با توجه به کثرت خطوط شکسته منظم ونامنظم در این نماها در مقوله نورپردازی این ساختمان ها می توان از طرح هایی برای نمایش بیشتر این خطوط و تمایز آنها از هم پرداخت. روش دیگر برای نورپردازی نما ی این ساختمان ها تمایز در نورپردازی به صورت حجمی می باشد مختلف می باشد. یعنی سطوح دارای تفاوت در جنس یا رنگ با تفاوت در طیف نور تابیده شده و یا شدت آنها در نورپردازی نیز متمایز شوند. با توجه به اینکه این سبک معماری روز به روز در حال افزایش است نیاز است به نکاتی درباره نورپردازی نما ی این ساختمان ها برای نتیجه بهتر توجه داشت. اولین نکته شناخت رفتار نور روی انواع مصالح ساختمانی رایج برای نمای ساختمان می باشد. درک صحیحی از رفتار نور روی شیشه و چوب و آجر و سنگ و کامپوزیت و… برای یک نورپردازی حرفه ای ضروری است . در مرحله بعد تاثیر رنگ سطح این مصالح و ترکیب آنها با طیف های نوری مختلف و نتیجه حاصله باید مورد توجه قرار بگیرد. توجه به این موارد می تواند به کیفیت نورپردازی نما ی این ساختمان ها بیافزاید.
نماهای مینیمال این گونه نماها با سادگی تمام و برخلاف نماهای مدرن با پرهیز از استفاده از تنوع در رنگ و نوع مصالح نما و همچنین بر خلاف نماهای ی رومی بدون ایجاد المان های معماری کلاسیک و تکرار آنها و تنهابا استفاده از یک نوع مصالح و با شکستگی های ساده در نما پدید می آیند. این نوع معماری هنوز در کشور ما متداول نیست اما انتظار می رود با مرور زمان این گونه نیز افزایش پیدا کند. برای نورپردازی این گونه از بناها می توان هم با حفظ اصالت طرح معماری و سادگی سبک و سیاق این گونه معماری نورپردازی نما را طراحی کرد . هم می توان با استفاده از چراغ های دکوراتیو و یا سایر ادوات نورپردازی المان سازی کرد و یک نورپردازی فانتزی را بر روی یک طرح معماری کاملا ساده اجرا نمود.
بنا های خاص این ساختمان ها معمولا به عنوان نماد های شهری و یا جاذبه های شهری و تاریخی و گردشگری بنا نهاده می شوند و خود دارای یک الگوی خاص برگرفته از ذهن طراحان آنها و عمدتا بر مبنای شرایط فرهنگی و گرایشات هر اقلیم طراحی می شوند. از نمونه های بارز آن می توان به برج های آزادی و میلاد در تهران می باشد و یا به عنوان نمونه های خارجی می توان از برج ایفل پاریس یا برج پیزا و برج آزادی نیویورک نام برد. برای نورپردازی نما ی این گونه بناها نمی توان نسخه واحدی نوشت بلکه باید با بررسی و مطالعه دقیق فلسفه معماری آنها به طرحی متناسب با معماری آنها رسید.
Visited 2,181 times, 1 visit(s) today